ОБЛИЦИ КАЗИВАЊА


1. ОПИСИВАЊЕ - ДЕСКРИПЦИЈА  (Какво је нешто?)


- ПОРТРЕТ - опис физичког изгледа лика

"Била је велика и дебела, подбула лица; бојао сам је се као нечег непријатељског, злурадог; она је то, вероватно, и знала, јер ни она мене није волела. А тог јутра била ми је још страшнија, огромна као планина, мрачна и туђа; уздрхтао сам кад ме је ошинула малим сивим очима, и брзо сам устао."                                                                                (Иван Цанкар, "Десетица")

- ПЕЈЗАЖ - опис природе

"Под њим топла септембарска земља, над њим се савиле гране од рода модрих шљива, а кроз њих се назире небо са дубоком, светлијом модрином и танка белина памучастих облака."

                                                                                                 (Иво Андрић, "Прича о кмету Симану")

- ЕНТЕРИЈЕР - опис унутрашњости неког простора

- ЕКСТЕРИЈЕР - опис спољашњости неког простора


2. ПРИПОВЕДАЊЕ - НАРАЦИЈА (Шта се дешава?)

"Лагано узе гусле и превуче гудалом преко њих. Звук се оте из грла инструмента, мајстор га заустави да наштимује струне. Намаза их још једном тамјаном и прстима распореди масу. Запјева пјесму о зидању Раванице. На тај глас уђоше његова жена и још неколико Бишана."

                                                                                            (Радослав Братић, "Мајсторова рука")


3. ДИЈАЛОГ (међусобни разговор ликова)

"Назва бога Пилипенди и додаде:

- А, јадан Пилипенда, смрзну ли се?

- Валај да хоћу да се укочањим овђе, насред пута, не бих зажалио!

- А јадан, а што ти... а што се ти не би уписао?"

                                                                                          (Симо Матавуљ, "Пилипенда")


4. МОНОЛОГ (говор једног лика)

"- Вашим родитељима није било много стало да вас школују. Радије су вас слали да радите земљу или у предионицу да бисте зарадили коју пару. А зар и ја немам шта да пребацим себи? Зар вам нисам често наређивао да заливате своју башту уместо да учите? И зар вас нисам онако олако пуштао кући, кад сам хтео да ловим пастрмке?...

Затим, прелазећи са једне стране на другу, г. Хамел стаде да нам прича о француском језику..."

                                                                                                


Коментари